Sekcja Higieny Komunalnej w Oddziale Nadzoru

Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:

  • kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, środków komunikacji publicznej oraz nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem:
    • podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
    • obiektów i środków transportu publicznego,
    • obiektów mogących negatywnie wpływać na zdrowie i życie ludzi,
    • miejsc turystyczno-wypoczynkowych,
    • obiektów usługowych;
  • nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z poborem próbek wody według obowiązującej procedury poborowej;
  • prowadzenie monitoringu kontrolnego i przeglądowego jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi poprzez:
    • sporządzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
    • kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
    • sporządzanie raportów i komunikatów,
    • prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
    • szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
    • prowadzenie bazy danych Woda-Excel;
  • wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  • nadzór nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami wykorzystywanymi do kąpieli oraz nad jakością wody w tych obiektach;
  • konsultacja projektów technologicznych urządzeń wodnych i preparatów do uzdatniania wody;
  • opracowywanie informacji i ocen dotyczących:
    • jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz jakości wody w kąpieliskach, miejscach wykorzystywanych do kąpieli oraz w pływalniach,
    • stanu sanitarnego podmiotów wykonujących działalność leczniczą, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc turystyczno-wypoczynkowych na terenie powiatu;
  • zatwierdzanie systemu jakości badań laboratoriów zewnętrznych badających próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, na podstawie oceny dokumentacji i wyników kontroli;
  • koordynowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zagadnień: higieny komunalnej, epidemiologii, higieny pracy, higieny żywności, żywienia i przedmiotów użytku;
  • wydawanie opinii sanitarnych podmiotom na wniosek w zakresie spełnienia wymagań sanitarno-higienicznych i technicznych pomieszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących postępowania ze zwłokami, w tym prowadzenie postępowania w sprawie zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków;
  • prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
  • prowadzenie i aktualizacja systemu monitoringu jakości wody w kąpieliskach, w tym internetowego serwisu kąpieliskowego.